بهترین وکیل دادگستری اصفهان

حامد امیری وکیل دادگستری اصفهان

بهترین وکیل دادگستری اصفهان

حامد امیری وکیل دادگستری اصفهان

چگونه سفته تهیه نماییم؟

سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۵۳ ق.ظ

چگونه سفته تهیه نماییم؟

طبق تذکرات وکیل سفته در اصفهان ، سفته را باید علی الاصول از بانک تهیه نمود، هر چند امروزه در بازار افراد زیادی وجود دارند که سفته می فروشند ولی بهتر است که از بانک تهیه گردد زیرا در چنین مواقعی افراد دیگر سفته را به مبلغ گرانتر از بهاء واقعی آن می فروشند دوماً ممکن است به روش های مختلفی سفته جعل گردد و از این لحاظ سفته از اعتبار واقعی برخوردار نگردد و جعل اسناد صورت پذیرفته باشد .

قابلیت انتقال در سفته

سفته قابل انتقال به غیر می باشد. عبارت حواله کرد که در سفته وجود دارد این اختیار را ایجاد نموده است که سفته به دیگری واگذار گردد . حتی در صورت عدم وجود حواله کرد ، دارنده می تواند با پشت نویسی یا ظهر نویسی آن را به شخص دیگری واگذار نماید . ظهر نویسی به معنای این است که دارنده انتقال سفته را در پشت آن می نویسد و با امضا ، تایید می کند. دارنده جدید سفته دارای تمام حقوق و مزایی می باشد که به سند تعلق دارد .
دارنده سفته می تواند برای وصول وجه ، سفته را به فرد دیگری وکالت دهد تا او این کار را برایش انجام دهد . در صورتی که ظهر نویسی به منظور وکالت باشد باید حتماً این موضوع در پشت سفته نوشته و امضا گردد . در صورتی که وکالت در وصول به وسیله ظهر نویسی انجام گیرد . دارنده باید آن را در پشت سفته بنویسد و قید نماید . وکیل سفته نیز مانند دارنده حق اقامه دعوا را خواهد داشت .

راه های وصول سفته

برای وصول سفته از ۲ راه می توان اقدام نمود :

از طریق اجرای اسناد رسمی

سفته جز اسناد لازم الاجراست و در صورتی که دارنده سفته به وظایف خود عمل نماید ، می تواند علیه صادر کننده و پشت نویس و ضامن به اجرای اسناد رسمی واقع در اداره ثبت مراجعه نماید و تقاضای توقیف اموال بلامعارض صادر کننده و پشت نویس و ضامن نماید و طلب خود را وصول نماید .

از طریق مراجع قضایی

دارنده سفته با تقدیم دادخواست حقوقی علیه یک یا تمام مسئولان سند تجاری اقامه دعوی می نماید و در حالتی که به محکومیت قطع صادر کننده منجر گردد و در صورتی که اموال از محکوم گرفته نشود می توان با استناد به نحوه اجرای محکومیت های مالی تقاضای بازداشت محکوم نمود .

شرایطی که دارنده سفته می تواند از مزایای قانونی آن برخوردار گردد:

در صورتی می توان از مزایای قانونی سفته برخوردار شد که حداکثر در ۱۰ روز از زمان سررسید واخواست عدم تادیه تهیه نمود و اگر سفته، سررسید مشخص نداشته باشد باید حداکثر تا یکسال بعد از صدور به وصول کردن آن اقدام نمایید که این کار با ارسال نمودن اظهارنامه امکان پذیر خواهد بود . در صورت ارسال اظهار نامه ، از تاریخ ابلاغ اظهار نامه حداکثر به مدت ده روز دارنده فرصت خواهد داشت تا برای واخواست عدم تادیه اقدام نماید . بعد از واخواست عدم تادیه می توان تقاضای تامین خواسته داد و اگر قبل از تقاضای تامین خواسته دادخواست مطالبه وجه داده نشد باید ظرف ده روز بعد از صدور قرار دادخواست مطالبه وجه داد شود ، در غیر این صورت از اموال توقیف شده رفع توقیف می گردد . در صورتی که در ظرف یک سال بعد از واخواست عدم تادیه دادخواست مطالبه ی وجه داده نشود دیگر نمی توان علیه ظهر نویسان طرح دعوی نمود و مسئولیت تضامنی از بین خواهد رفت . فرصت یک ساله فقط برای کسانی است که محل پرداخت سفته آن ها در ایران است می باشد و در صورتی که محل پرداخت در خارج باشد ، فرصت آن دو ساله خواهد بود .

مزایای سفته برای دارنده

۱٫ هر گاه شخصی سفته ای را به نفع شخص دیگری صادر نماید و شخصی که سفته به نفع او صادر گردیده با امضا نمودن پشت آن ، آن را به شخص دیگری دیگری انتقال دهد و همین ترتیب ادامه پیدا کند . در چنین حالتی شخصی که دارنده نهایی سفته می باشد برای رسیدن به وجه سفته می تواند به هرکس که بخواهد از ظهر نویسان مراجعه نماید حتی می تواند به همه ی ظهر نویسان مراجعه نماید ولی نمی تواند از هر کدام به طور جداگنه کل طلب را مطالبه نماید . بلکه مجموع طلب را می تواند از مجموع ظهرنویسان دریافت کند .

۲٫ اگر سفته پرداخت نگردد دارنده سفته حق خواهد داشت که معادل مبلغ سفته از اموال هر یک از صادر کننده و ظهرنویسان تا هنگامی که حکم صادر نگردیده اموال را توقیف نماید . که به آن درخواست تامین دلیل گفته می شود و برای رسیدن زود تر به طلب و تحت فشار قرار دادن صادر کننده یا ظهر نویسان انجام می گیرد .

وصول سفته بدون اثر انگشت

در صورتی که سفته ای برای ضمانت به شخصی داده می شود برای اینکه سفته دارای اعتبار باشد باید سفته دارای امضا و اثر انگشت باشد . لیکن در شرایطی که سفته دارای اثر انگشت نباشد برای وصول سفته خللی ایجاد نمی کند زیرا فرد متعهد امضا نموده است و سفته همچنان دارای اعتبار می باشد . پس در صورتی که سفته ای دارای اثر انگشت نباشد ولی دارای امضا باشد دارای اعتبار خواهد بود . بهتر است برای وصول سفته و انجام مراحل قانونی در اولین قدم به یک وکیل سفته در اصفهان مراجعه شود .

 

منبع : hamedamiri.net/وکیل-سفته-در-اصفهان/

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۵۳ ق.ظ
  • سارا رهنما

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی